Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 2010

ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΟΣ ΝΙΤΣΕ: ΔΙΟΝΥΣΟΣ ΚΑΤΑ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ-ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΣΧΟΛΙΑ-ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΔΟΥΒΑΛΕΡΗΣ- ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΗΡΚΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ-ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΡΤΙ

ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΟΣ ΝΙΤΣΕ: ΔΙΟΝΥΣΟΣ ΚΑΤΑ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ [δοκίμια και σημειωματάρια (1869-1873)].
Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια: Βαγγέλης Δουβαλέρης. Φιλολογική επιμέλεια: Ήρκος Ρ. Αποστολίδης. Σελ. 415. Εκδ. Κατάρτι 2009.

«Ο κόσμος δικαιώνεται μόνο ως αισθητικό φαινόμενο» αναφωνεί ο Φρειδερίκος Νίτσε. Κι αυτό το λέει η μουσική, μιλώντας απ’ τα τρίσβαθα των πραγμάτων! Τα τρίσβαθα λοιπόν των πραγμάτων μίλησαν στον Νίτσε το καλοκαίρι του 1872, σε μια παράσταση του Τριστάνου και Ιζόλδης του Βάγκνερ. Αυτό ήταν το καθοριστικό βίωμα της ζωής του Νίτσε, που τον έμπασε στη σφαίρα τού μυστηριακού, αινιγματικού Αρχαιοελληνικού κόσμου. Μέσω των μουσικών δονήσεων ένιωσε την τρομερή δυσαρμονία που ενυπάρχει στη ρίζα των πραγμάτων, μα, συνάμα, και την κατάφαση στη ζωή - το υπόβαθρο, δηλαδή, του Αρχαίου δράματος! Την πεμπτουσία αυτού του βιώματός του προσπάθησε να δώσει με το έργο του" Η γέννηση της τραγωδίας από το πνεύμα της μουσικής".
Στο βιβλίο" Διόνυσος κατά Εσταυρωμένου" —απαραίτητο συμπλήρωμα του κλασσικού εκείνου έργου του— παρουσιάζεται όλη η διαδρομή του Νίτσε ως προς την ερμηνεία του μυθικού εκείνου κόσμου, σ’ όλες του τις σκοτεινές και φωτεινές εκφάνσεις του, μέσα από τα πρώτα του δοκίμια, μα και τα σημειωματάριά του (τα πριν και μετά την Γέννηση της τραγωδίας ) που πολύ πιο καίρια, συχνά, δίνουν τις πρώτες σπίθες και τα «ορόσημα» της σκέψης του, καθώς πρωτοδιατυπώνει τα βασικά ζητήματα που θα τον απασχολούν ώς το τέλος της ζωής του. Η έκδοση περιέχει επίσης όλες τις ουσιαστικές αναφορές του σε θέματα αρχαίας Τέχνης και πολιτισμού απ’ το σύνολο του εκδεδομένου έργου του, καθώς και πίνακα όρων με τις βασικές νιτσεϊκές έννοιες προς διευκόλυνση του μη εξοικειωμένου με τη σχετική ορολογία αναγνώστη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου